Miksi ja kuinka usein sänky oikeasti pitäisi uusia? Tee ensin opastettu kuntokartoitus

Nukkuminen on myös välineistä kiinni. Fysioterapeutti ja koulutettu nukkumisergonomian asiantuntija Aleksi Sadinmäki opastaa sängyn ja patjan kunnon arvioinnissa.

Vuoteen ja patjan kunto vaikuttavat nukkumismukavuuteen ja -asentoon. Huono alusta keskeyttää unen kun se pakottaa vaihtamaan asentoa ja liikehtimään vuoteessa nukkumisen sijasta. Nämä puolestaan vaikuttavat tuki- ja liikuntaelimistöön sekä unen laatuun. Kyse ei ole vain kivuista, jäykkyydestä ja mukavuudesta, nyt ollaan suuren äärellä, sillä palaudumme pääasiassa vain unen kautta.

Vuoteen ja patjan hyvä kunto sekä niiden yksilöllinen sopivuus ovat palauttavan nukkumisen tärkeitä lähtökohtia.

Tarkista patjan, rungon ja pohjan kunto

Vuoteesi pituuden tulisi olla noin 15-20 cm sinua pidempi, jotta mahdut sinne hyvin. Selinmakuulla nyrkit yhdessä pallean päällä kyynärpäiden tulee sijoittua vielä patjan päälle, jotta vuode olisi riittävän leveä. Yleisesti leveä vuode lisää koettua mukavuutta.

Nukkuma-asento voi vaikuttaa patjan korkeuden valintaan. Suurin osa meistä nukkuu kylkiasennossa, joka on suositeltavaa, koska aivo-selkäydinneste huuhtelee aivokudoksen silloin tehokkaimmin. Kylkimakuuasento vaatii vatsa- tai selinmakuuasentoa enemmän sängyltä; olkapää ja lantio täytyisi saada uppoamaan patjaan niin, että kylkikaari tulee tuettua ja ranka pysyy suorana. Asentoon ja tukeen vaikuttaa sekä tyynyn että patjan korkeus ja materiaalin ominaisuudet.

Vuodepohjissa on usein jonkin verran joustavuutta, joka myös auttaa linjaamaan vartalon asentoa. Jos patja on esimerkiksi laitettu vain kovalle lattialle, sen jousto ja tukiominaisuudet eivät riitä ellei se ole riittävän korkea. Patjoissa tuleekin olla eri kerroksia joustamaan, tukemaan ja pinnaltaan muotoutumaan kehon mukaan.

Tarkistuslista rungon osille:

  • Ota patja pois vuoteesta.
  • Tarkista, että pohjarimat, säleet, jousisto, vaahto tai muu pohjan tukimateriaali ei ole painunut, murtunut tai katkennut.
    • Rimoituksesta tarkista jokainen rima painamalla suorin käsin rimaa alaspäin; joustaako rima liikaa? Murtunutta rimaa ei välttämättä huomaa silmin mutta se antaa paineen alla periksi.
  • Tee samoin joustosälepohjan kanssa ja huomaa, että joustosäle antaa enemmän periksi kuin suora rima.
  • Onko rimat / säleet pohjassa riittävän tiheästi niin kuin valmistaja on sen suunnitellut?
    • Siirrä siirtyneet takaisin vakiotiheyteen.
  • Tarkista säleiden kiinnitys. Muoviset kiinnikkeet voivat murtua käytössä aiheuttaen tuen menetystä.

  • Tarkista riman tai säleen kiinnitys vuoderunkoon; pysyykö se tarkoitetulla paikallaan eikä runko-osassa ole murtumia.
  • Monien on vaikea havaita silmämääräisesti, koska kangas voi pingoittua kuluneenkin patjamateriaalin päälle niin, että pohja ei näytä painuneelta. Painele suorin käsin pohjaa ja havainnoi kohtia, joissa alusta antaa liikaa periksi. Patjan täytyy joustaa eli vartalon muotojen mukaisen ergonomisesti sopivan ”kuopan” täytyy syntyä kehon painosta johtuen, mutta jos patja joustaa liikaa, syntyy liian syvä kuoppa, joka ohjaa selkäsi väärään asentoon ja lisää unta häiritsevää, tietyille kehon osille kohdistuvaa painerasitusta. Yleensä kuopat muodostuvat kehon painavimpien kohtien eli lantion ja hartioiden kohdalle. Mikäli pohjassa on vyöhykkeitä, ne on tehty joustamaan juuri näistä paikoista enemmän, jotta ergonomia paranisi.
  • Tarkista jalkojen kiinnitys; jos ne ovat löysällä, etenkin kaarevajalkaisessa vuoteessa jokin nurkka voi painua muita enemmän. Kiinnitysten löystyminen altistaa jalan tai muiden osien rikkoontumiselle ja natinalle.

Jos vuoteessasi on umpipohja tai joustamattomat pohjarimat ja melko matala patja, voisit hyötyä elastisemmasta pohjaratkaisusta; vuodepohja vaikuttaa siihen, kuinka kehomme linjautuu patjalla. Varmista ilmanvaihto patjan alla. Umpipohjaan voi porata reikiä, jotta patja saa hengittää; reiät auttavat ylimääräisen kosteuden ja lämmön poistamisessa, mikä puolestaan vaikuttaa unen laatuun. Kannattaa huomioida, että pohjan pitää myös kantaa nukkujan paino; reikien poraus ei saa heikentää liikaa rakenteellista lujuutta.

Pöly ja lika voivat haitata etenkin säätövuoteiden toimintaa. Tarkistuksen yhteydessä kannattaa imuroida runko ja patjat sekä pestä päälliset – hanki aina sellaiset patjat joista päälliset voi irrottaa pesuun. Tempurin Elite- ja Luxe-patjamalleissa on QuickRefresh-päällinen; vain patjan yläosa irrotetaan. Tämä nopeuttaa ja helpottaa päällisen irrotusta ja pesua sekä parantaa patjan pitkäikäisyyttä. Pesu 60 asteessa.

Patjan kunnon tarkistaminen

Yleisesti patjojen keskimääräinen käyttöikä on 7 vuotta. Huonolaatuiset halpapatjat ovat todennäköisesti jo hankittaessa vartalolle epäsopivia, eivätkä ne kestä käytössä kuin pari vuotta. Koska nukkuma-alusta on sijoitus terveyteen ja toimintakykyyn, kannattaa ensin valita itselle sopiva kokonaisuus, ja vasta sitten katsoa hintalappua. Jos asian tekee toisin päin, voi joutua ostamaan kaksi sänkyä; ensin edullisen, ja sitten sen itselleen sopivan. Sänky tulisi valita kuten silmälasit, yksilöllisesti sopiviksi, eikä hinnan mukaan.

Erikoispatjat tarjoavat palauttavampaa unta ja muita terveyshyötyjä sekä kestävät pidempään, jolloin hyötyä sijoitukselle tulee kahdella tavalla. Tempur patjoilla jo takuuaika on 15 vuotta.

Jos tavallinen, keskilaatuinen patjasi on yli 7 vuotta vanha, suhtaudu kriittisesti sen kuntoon.

Tarkistuslista:

  • Poista patja vuoderungosta ja sijoita lattialle, jottei vuodepohjan ominaisuudet vaikuta tarkistukseesi.
  • Näkyykö silmämääräisiä painaumia?
  • Kulunut tai saumoistaan repsottava päällinen usein kertoo käyttövuosista, ja antaa myös viitteitä patjamateriaalin kulumisesta ja sen jousto- sekä tukiominaisuuksien (ergonomisuuden) vähenemisestä.
  • Poista patjan päällinen, jos mahdollista. Voit silloin havainnoida, onko patjamateriaali poikkeuksellisen likainen. Kaikki patjat likaantuvat sisältä, mutta sitä ei voi havaita kuin vaahtopatjoissa, koska joustinpatjoja ei pysty avaamaan – lika ja rasva heikentävät kaikkia materiaaleja ja lyhentävät käyttöikää. Lisäksi kaikki kuluu – patjoilla on elinkaari, mutta valitettavasti monet käyttävät niitä vielä kun ne ovat jo terveydelle ja ergonomialle haitallisia.
    • onhan patjasi päällinen hengittävää materiaalia ja siirtää tehokkaasti kosteutta pois?
    • käytä aina patjansuojaa, joka hengittää mutta ei läpäise nestettä.
  • Joustinpatjassa on hyvä tunnustella, ettei yksi tai useampi jousi paina kehoa, mikä on merkki patjan rakenteen hajoamisesta.
  • Painele suorin käsin patjaa eri kohdista ja havainnoi, painuuko patja jostain kohdasta liikaa. Jos painuu, patja on todennäköisesti liian kulunut ja löystynyt. Joustavaksi tehty vyöhyke voi kevennetyn rakenteen takia mennä nopeastikin liian löysäksi ja painua liikaa. Vyöhykkeet ovat siis tavallaan hyvä idea, mutta usein patjan heikoin kohta.
  • Onko vaahtopatjassa halkeamia? Halkeama ei välttämättä näy ulospäin eikä edes tunnu patjaa paineltaessa. Patjassa oleva halkeama voi heikentää patjan ominaisuuksia. Halkeamat ilmenevat helpoiten taittamalla patjaa pituussuunnassa, mutta varo ettet itse aiheuta halkeamia taittelemalla patjaa voimakkaasti, koska patjaa ei ole tarkoitettu taivuteltavaksi.

  • Onko vähän käytetyn pää- tai jalkapuolen ja paljon kuorimitetun keskikohdan jouston välillä suuri ero? Jos on, niin vartalo todennäköisesti ohjautuu virheasentoon.
    • kehon lämmön mukaan muotoutuvissa vaahdoissa solukko avautuu käytetystä kohdasta nopeammin ja enemmän kuin reunoilta. Avautunut solukko muotoutuu nopeammin eli joustaa pehmeämmin, ja tämä muutos voi näyttää liialliselta pehmenemiseltä verrattaessa patjan keskustaa sen reunakohtiin. Tempurissa tämä ei ole haitta eikä vaikuta ergonomiaan – patja vain muotoutuu nopeammin, mutta ei liikaa. Heikommissa materiaaleissa se voi vaikuttaa haitallisesti tukiominaisuuksiin. Vaahdon ja myös joustimien elastisuuden hidas muutos on normaalia kulumista jonka ns. huonoselkäiset huomaavat herkästi mm. lisääntyvänä jäykkyytenä ja kipuna, ja siksi he joutuvat vaihtamaan patjaa useammin.
  • Onko patja kauttaaltaan menettänyt korkeutta? Kun materiaalit painuvat, ne osin menettävät rakennetta ja tiivistyvät mikä vaikuttaa kehon asentoon ja tuntemuksiin. Jos patjasi oli valittu sinulle nukkumisergonomian periaatteet huomioiden mutta sen korkeus on pienentynyt, kehoosi saattaa kohdistua unta häiritsevää painetta ja vartalo voi ohjautua epäergonomiseen asentoon.
  • Onko patjassa kosteutta? Tarkista etenkin patjan pohja. Kosteus lisää patjan joustavuutta ja heikentää patjan tukiominaisuuksia. Kosteus edistää bakteeri- ja homekasvustoa.
  • kosteutta voi ilmetä etenkin käytettäessä hengittämätöntä patjan päällistä.
  • hoivakäytössä oleva kostunut patja lisää painehaavariskiä.
  • Onko patjassa hometta? Home esiintyy yleensä patjamateriaalissa mustina pisteinä tai laajempina tummina alueina. Homeinen patja on vaihdettava uuteen. Syy patjan homehtumiseen kannattaa selvittää, ettei esimerkiksi epäsopivan päällisen, pohjan tms. takia myös uusi patja altistu riskille homehtua.

Sijauspatjan kunnon tarkistaminen

Tee tarkistus kuten kokopatjalle. Huomioi, että kokopatjaa matalemmassa sijauspatjassa pienempikin korkeuden menetys tai heikkolaatuisuus vaikuttaa sen painetta vähentäviin ominaisuuksiin, kykyyn muotoutua ja tukea sopivasti.

Onko lakanat rullalla aamuisin? Tämä voi kertoa sijauspatjan kuluneisuudesta tai heikkoudesta; se ei jaa painetta tasaisesti jolloin pintaverenkierto estyy, syntyy puutumista ja epämukavuutta. Silloin alamme liikuskelemaan pitääksemme pintaverenkierron mahdollisimman esteettömänä. Raajojen öiseen liikuskeluun voi olla muitakin syitä, kuten vaikka levottomat jalat. Jos vuoderunko, patja, tyyny, peitto, nukkumisergonomia sekä unen huollon asiat ovat kunnossa mutta lakanat eivät pysy paikoillaan, ja vielä päivisin väsyttää ilman tiedostettua syytä, kannattaa kääntyä terveydenhuollon ammattilaisten puoleen syyn selvittämiseksi. Lisätietoa myös nukkumisergonomia.fi -sivulla.


Sijauspatjoja on markkinoilla monen laatuisia; jos tavallisesta materiaalista valmistettu sijauspatjasi on yli 5-vuotta vanha, on todennäkököisesti aika hankkia uusi petari; viittellinen, keskimääräinen käyttöikä tavallisesta materiaalista valmistetulle sijauspatjalle on 2-5 vuotta. Nyrkkisääntö; sängyn elinkaaressa yhtä alapatjaa kohden käytetään kolme petaria, kun kyseessä on tavanomaiset mutta silti laadukkaat materiaalit. Halvat petauspatjat eivät tunnu uusina kovin hyviltä eikä ne kestä käytössä pitkään.

Petarikankaan nyppyyntyminen saattaa johtua huonolaatuisista lakanoista eikä välttämättä tarkoita huonolaatuista sijauspatjaa. Patjat kannattaa suojata laadukkaalla, hengittävällä patjasuojuksella, josta hiki, rasva ja lika eivät pääse heikentämään patjan ominaisuuksia. Pese materiaaleja valmistajan suosituksen mukaan varmistaaksesi niiden toimivuus ja pitkä käyttöikä.

Jos huomaat tarkastuksen jälkeen, että vuoderunko-, pohja-, patja ja sijauspatja ovat kunnossa, todella hienoa! Huomioi kuitenkin, että materiaalien eheys ei kerro siitä, onko vuode sinulle sopiva. Vartalomme  tuki- ja paineenvähennystarpeet myös muuttuvat ikääntymisen myötä; parikymppinen asustaa eri kehossa kuin viisikymppinen ja palautuminen on erilaista. Myös painonvaihtelu tai vammat voivat vaikuttaa vuoteen päivittämisen tarpeeseen. Lisäksi elämäntilanne, vaikkapa työelämän muuttuvien tehtävien myötä, voi edellyttää parempaa huolehtimista unesta ja sitä kautta nukkumisen apuvälineistä. Ei siis kannata ankkuroida mieltään siihen, mitä joskus on ollut vaan realistisesti arvioida nykyinen, mutta myös tuleva tarve unen laadun suhteen. Jos olet menossa ”elämässä eteenpäin tai kohti muutosta”, huolehdi riittävästä palautumisesta osana kehitys- tai selviytymisstrategiaasi.

Vuodemateriaalien kunto kannattaa tarkistaa säännöllisesti; yli 5 vuotta vanha sänky esimerkiksi kerran vuodessa. Ja aina tarvittaessa, mikäli uni häiriintyy tai keho alkaa hälyttelemään kipujen tai puutumisen merkeillä.

Tyynyllä on iso merkitys nukkumiseemme sekä tuki- ja liikuntaelin terveyteemme. Suosittelemme kääntymään niin sängyn, patjan kuin tyynyn valinnassa Koulutetun nukkumisergonomian asiantuntijan puoleen, joiden yhteystiedot löydä nukkumisergonomia.fi -sivustolta. Voit varata myös ajan Tempurin maksuttomaan nukkumisergonomian kartoitukseen sleepcenter.fi -sivulla. Ajanvaraaja saa lahjan.

Fysioterapeutti ja nukkumisergonomian asiantuntija, Aleksi Sadinmäki  

Tempur Brand Store Iso Omena

 

Lähde:

Tempurin koulutetut nukkumisergonomian asiantuntijat