Ohitatko sinä nämä hälytysmerkit, etkä siksi saa palauttavaa unta?

Monet asiat uhkaavat makoisia ja oikein palauttavia yöunia. Näitä ovat esimerkiksi raajojen puutuminen, pyöriminen ja kääntyily sekä epämukavuus ja kivut.

Monet asiat, kuten hyvä nukkumisergonomia, vaikuttavat palauttavaan uneen.

Mikä on syy nukkumatin poissaoloihin – tutkailetko iltaisin maailman tilaa, parisuhteen huolia tai tekemättömien töiden listaa? Tähän ongelmaan toimii usein huolipäiväkirja, jolla saat levottomat ajatukset pois mielestä ja voit ratkaista haasteet tulevina päivinä. Melko todennäköisesti et kuitenkaan ole huolissasi sängyn, tyynyn ja peiton sopivuudesta.

Nukkumisergonomian ongelmia ei usein edes tiedosteta siitäkin huolimatta, että nykyään pystytään varmuudella todistamaan, että epäsopivat nukkumisen apuvälineet häiritsevät unta usein.

Monet varmasti saisivat helpotusta siitä tiedosta, ettei tyynyn halaaminen kerrokaan parisuhteen epävarmuudesta tai persoonallisuudesta vaan yksinkertaisesti siitä, että pään alla oleva tyyny on väärän mallinen ja kokoinen. Ergonomia taas on helppo korjata aputyynyillä tai asennon vaihdoilla. Kun olkapäähän kohdistuu painetta, keho kiertyy asentoon joka onnistuu vain, jos nukkujaa tukee toinen tyyny.

Löystynyt patja ei tue hyvää nukkumisergonomiaa

Patjojen keskimääräinen ikä on seitsemän vuotta, joten on aivan normaalia, että materiaalit kuluvat ja patjat löystyvät tai tulevat kuoppaisiksi. Se huonontaa nukkumisergonomiaa ja muun muassa altistaa selkäkivuille. Erikoispatjoilla, kuten Tempurilla, käyttöikä voi olla huomattavasti pidempi, ja löystymiselle annettu takuuaika onkin 15 vuotta.

Tempur-patjojen takuuaika on 15 vuotta, eli tuplasti patjojen tavallista käyttöikää pidempi.

Tempur-patjojen takuuaika on 15 vuotta, eli tuplasti patjojen tavallista käyttöikää pidempi.

Suomessa tehdyn tutkimuksen mukaan tavalliset joustin- ja vaahtomuovipatjat olivat kuoppaisimpia, eivätkä ne tukeneet riittävästi selkää, mikä seurasi voimattomuuden tunnetta aamuisin.

– Paras nukkumisalusta tutkimuksen mukaan on kehon lämmön mukaan muotoutuva patja, jossa ilmeni vähiten kuoppia, ja sen koettiin tukevan parhaiten selkää ja parantavan palautumista, kertoo nukkumisergonomiaan erikoistunut fysioterapeutti Pasi Koistinen.

– Palautuminen kertoo ehjemmästä syvän unen vaiheesta, jolloin erittyy muun muassa kasvuhormonia, joka vaikuttaa sokeriaineenvaihduntaan ja sitä kautta lihasvoimaan. Eli patjan valinnalla voi vaikuttaa omaan suorituskykyynsä, Koistinen jatkaa.

Sijauspatjat löystyvät nopeasti

– Petauspatjan tehtävänä on viimeistellä patjan antama vartalon tuki ja tasata kehoon kohdistuvaa pintapainetta. Kulunut sijauspatja ei tätä tee, ja jos pintaverenkierto estyy, nukkuja alkaa liikuskelemaan pitääkseen pintaverenkierron esteettömänä. Liikuskelu häiritsee unta, Koistinen sanoo.

– Usein käy ilmi, että sijauspatjaa ei ole koskaan vaihdettu. Tavalliset sijauspatjat tulisi kuitenkin vaihtaa noin parin vuoden välein. Tempurin seitsemän senttiä paksun sijauspatjan takuuaika on 15 vuotta, jolloin käyttöaika ja terveyshyödyt ovat moninkertaiset, hän jatkaa.

Nukutko tyyny polvien välissä?

Joku voi kaivata jalkojen väliin pehmustetta, jotta polvet eivät paina toisiaan epämukavasti. Toinen taas saa tyynystä apua lantion asennon tukemiseen, jos patja ei tue tarpeeksi kylkikaarta.

Tyyny polvien välissä nukkuminen saattaa kertoa kuluneesta patjasta.

Tyyny polvien välissä nukkuminen saattaa kertoa kuluneesta patjasta.

– On hyvä tiedostaa, miksi käyttää tyynyä polvien välissä. Jos syyksi paljastuu kulunut patja, paras ratkaisu on vaihtaa se, fysioterapeutti Koistinen tähdentää.

Nukutko käsi tyynyn alla?

Kuitutäytetyyny on Suomen yleisin tyynymalli. Tutkimuksen mukaan noin 55 % kuitutäytetyynyjen käyttäjistä kertoo, ettei tällainen tyyny kuitenkaan tue riittävästi niskaa, ja 57 % vastaajista nukkuukin käsi tyynyn alla. Tämä kertoo siitä, ettei tyyny tue kaularankaa suoraan asentoon vaan jättää pään epäergonomisesti liian alas.

Nukkumalla käsi tyynyn alla pyritään lisäämään tyynyn korkeutta ja korjaamaan pään asentoa. Tämä nukkumisasento on epäergonominen ja voi turhaan herättää nukkujan. Asento voi myös aiheuttaa käden puutumista hermojen joutuessa puristuksiin. Kehon lämmön mukaan muotoutuva tukityyny tukee tutkimustenkin mukaan niskaa merkittävästi paremmin kuin kuitutäytetyyny.

Jos nukut käsi tyynyn alla, heräät todennäköisesti kesken kaiken puutuneen käden vuoksi.

Jos nukut käsi tyynyn alla, heräät todennäköisesti kesken kaiken puutuneen käden vuoksi.

Valitse itsellesi sopiva TEMPUR-tyyny tyynynvalintakoneella

Joskus syy voi olla kelvottomassa patjassa: esimerkiksi jos kylkimakuulla olkapääsi ei pääse riittävästi uppoamaan patjan sisään, patja voi olla liian ohut tai liian kova. Sijauspatjan vaihto auttaa joissakin tapauksissa, mutta kannattaa tarkistaa, ettei alapatja ole löystynyt liikaa.

Tukityynyn tarve voi kertoa patjan vaihdon tarpeesta

Voimakas alaselän notko voi selinmakuulla nukuttaessa tarvita erillistä tukityynyä. Patjan tukiominaisuuksilla on ratkaiseva merkitys. Tempur-patja muotoutuu selän kaarien mukaan ja tukee kehoa yksilöllisesti niin, että yleensä erillisiä tukityynyjä ei tarvita.

Kun alla on tarpeeksi hyvä patja, ei tukityynyille ole tarvetta.

Kun alla on tarpeeksi hyvä patja, ei tukityynyille ole tarvetta.

Asiantuntija avuksi sängyn, patjan ja tyynyn valintaan

Fysioterapeutti Koistinen kannustaa vuoteen ja tyynyn hankintavaiheessa kääntymään koulutetun asiantuntijan puoleen.

– Koulutetulla nukkumisergonomian asiantuntijalla (KNA) osaa valita sinulle toimintakykyäsi edistävät vuode-, patja-, tyyny-, peittoratkaisut, sekä opastaa unenhuollossa.

Nukkumisergonomian ammattilaiset löydät nukkumisergonomia.fi-sivustolta. Sivustolta voi myös ladata nukkumisergonomian kartoitusoppaan tai katsella nukkumisergonomiaan liittyviä opastusvideoita. Sivuston asiantuntijarekisteri palvelee myös terveydenhuollon ammattilaisia, jotka haluavat ohjata oman asiakkaansa osaavalle asiantuntijalle.

Muita unihäiriköitä, jotka voivat kertoa patjan, tyynyn tai peiton vaihtotarpeesta

  • Tunnet joustinpatjasta yksittäisten jousien painaumia selässäsi, eli patjan rakenne alkaa hajoilla.
  • Käytät pahvia, mattoja, vaneria tai muuta jäykistettä korjataksesi patjasi painaumia.
  • Käytät kiristysvyötä tai erillistä tyynyä vartalon alla korjataksesi patjasi painaumaa.
  • Patja on niin kova tai niin pehmeä, että se häiritsee nukahtamistasi tai herättää sinut liian varhain.
  • Vuodepohja antaa liikaa periksi ja esimerkiksi säleissä saattaa olla murtumia.
  • Jos nukut vatsalla, syynä voi olla liian kova patja tai liian matala tyyny. Hyvin liikkuvan nivelistön omaava ei välttämättä kärsi tästä, mutta nykytutkimusten mukaan aivojen öinen huuhtelu tapahtuu parhaiten kylkimakuuasennossa.
  • Kuumuuden tunne voi johtua liian korkeasta makuuhuoneen lämpötilasta. Kehosta 20% on kiinni patjassa, joten peitto säätelee 80% lämmöntunteesta. Tavalliset patjat hautovat, joten suosittelemme nykyaikaista, lämpötilaa säätelevää TEMPUR Fit -peittoa. Nyt saat TEMPUR Fit -peiton tarjoushintaan 199€ (norm. 299€).

Hyvin usein patjojen kankaat voivat olla ehjät eli vaihtotarvetta ei huomaa pelkällä silmällä. Kuoppia ja painaumia onkin hyvä tunnustella patjasta käsin. Myös vuodepohjan joustavuus vaikuttaa siihen, miten makuualusta muotoutuu kehosi mukaan: esimerkiksi lattialla oleva patja ei ole niin ergonominen kuin joustosäleiden tai vaahtopohjan päälle sijoitettu patja.

Lähteet:

  • Tyynyjen ja patjojen vaikutukset nukkujan fyysisiin tuntemuksiin. Kinnunen, H., Humaloja, A. 2012. TAMK
  • http://www.jneurosci.org/content/35/31/11034.full / 2015
  • www.nukkumisergonomia.fi

Lue myös

Oikea annos designiinia voi auttaa nukahtamaan paremmin

26.12.2018

Mitä ajattelet, kun ajattelet makuuhuonettasi? Tai nukkumaanmenoa? Jos jostain syystä välttelet vuoteeseen menoa, kannattaa kokeilla designiinin lisäämistä. Voit nimittäin olla väärin ehdollistunut vuoteeseesi.